Hur skriver man ett CV?

Är det dags för dig att skriva CV? Kul! Ett CV är till för att hjälpa rekryteraren förstå varför du är bäst lämpad för jobbet. Vad ska ett bra CV innehålla egentligen, vad ska du ta med och vad ska du inte? Vi hjälper dig att skriva ditt CV på bästa sätt!

Vad ska ett CV innehålla?

När du skriver ditt CV är det viktigt att den du söker jobb hos får så mycket information av dig som möjligt. Därför är det viktigt att inkludera allt som kan vara relevant att veta. Det finns mycket som kan kännas relevant, men vissa punkter är extra viktiga att ha med.

1. Kontaktuppgifter

Namn, ålder, telefonnummer & mejladress.

2. Arbetslivserfarenheter

Lista upp tidigare arbetsplatser och arbetsuppgifter.

3. Utbildning

Vilka skolor har du gått på? Vilka program har du läst? Har du läst någon enstaka kurs som kan vara relevant att veta om?

4. Projekt / Certifiering

Besitter du några specifika certifikat eller har du genomfört något projekt som kan vara relevant att ha med?

5. Om mig

Skriv en del om dig själv, så att arbetsgivaren får en bra bild om vem du är som person. Tänk på att hålla det kort och koncist!

6. Referenser

Hänvisa arbetsgivaren till personer som du tidigare varit i kontakt med i ditt arbetsliv. Det kan exempelvis vara en tidigare chef som du vet var nöjd med ditt jobb.

HAR DU FASTNAT?

Vet du inte hur du ska börja eller vad du ska skriva? – ladda ner en CV-mall. Genom den får du hjälp med att att komma ihåg all nödvändig information. Utseendemässigt blir CV:t också snyggt och proffsigt.

VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR JAG SKRIVER MITT CV?

Förutom det faktiska innehållet är det självklart också viktigt att arbetsgivaren får en positiv uppfattning av dig. Därför kan det vara bra att tänka på vissa saker, för att ge en så proffsig och bra bild av dig själv som möjligt.

1. Skriv noggrant och tänk på att texten måste vara så lättöverskådlig och tydlig som möjligt. Om din text är bra skriven ger det arbetsgivaren ett seriöst och proffsigt intryck.

2. Lyft fram dina specialkunskaper. Visa arbetsgivaren varför hen ska välja att anställa just dig och ingen annan.

3. Välj en bra bild som passar. En bild är väldigt viktigt för att arbetsgivaren ska få en uppfattning av vem du är. Om du inte ha någon bra bild på dig själv, be en kompis ta en!

4. Skicka alltid ditt CV som en PDF. Det ser proffsigt ut!

Hur skriver man ett CV

5 tips till ditt CV

Ditt CV är din rekryterares första intryck av dig, så det är viktigt att göra ett bra intryck direkt. Det finns dock enkla knep för att skriva ett mer övertygande CV.

1. Lättöverskådligt CV
Se till att ditt CV har en tydlig struktur och är lättöverskådligt. Rekryteraren vill snabbt kunna se om du är lämplig för tjänsten, så se till att lyfta fram dina styrkor så dem framgår tydligt. Strukturera efter rubriker som, ”Utbildning”, ”Arbetslivserfarenhet”, ”Övriga meriter” osv. Se också till att du väljer lättlästa teckensnitt, det finns en hel uppsjö men exempelvis Georgia, Times New Roman, Helvetica och Open Sans är klassiska för lättläst text.

2. Relevant innehåll.
Ta bara med det som är relevant för jobbet du söker. Läs igenom jobbannonsen noggrant och lyft fram dina erfarenheter som är lämpliga för tjänsten.

3. Beskriv din erfarenhet.
När du berättar om dina erfarenheter, glöm inte att berätta om dina arbetsuppgifter och ansvarsområden. Anpassa innehållet efter vilka kompetenser jobbannonsen efterfrågar.

4. Hoppa över referenser.
Du behöver inte skriva ut dina eventuella referenser ditt CV. Lämna de istället när rekryteraren ber om dem.

5. Korrekturläs ditt CV.
Innan du skickar iväg ditt CV är det viktigt att korrekturläsa allt en extra gång. Bäst är om du låter någon utomstående se över det och komma med feedback.

VAD ÄR NÄSTA STEG?

När du är klar, känner dig nöjd och har skickat iväg ditt CV är det dags att fokusera på nästa steg, intervjun. Vi har sammanställt en lista med tips inför din jobbintervju.

Hur skriver man ett CV

FLER nyheter