Tips inför din intervju!

När du ska på jobbintervju är det viktigt att vara väl förberedd och skapa ett gott första intryck, så att arbetsgivaren får den bästa uppfattningen av dig. Vi har samlat våra bästa tips på vad du behöver tänka på för att lyckas så bra som möjligt på din nästa intervju.

Se till att vara påläst

Läs på om rollen och företaget noga innan din intervju. Det visar på att du verkligen är intresserad av vad arbetsgivaren erbjuder. Förbered gärna även några frågor som du vill ha svar på för att visa på ännu mer intresse.

Planera ditt schema

Se till att vara ute i god tid inför din intervju. Var på plats några minuter innan den bestämda tiden och se till att du har marginal.

Förbered referenser

Arbetsgivare vill ofta veta vad du har arbetat med tidigare och hur dina tidigare arbetsgivare uppfattar dig. Förbered därför en lista med tidigare referenser, som du vet kan lägga in ett gott ord om dig.

Första intrycket är avgörande

Man brukar säga att de sju första sekunderna är avgörande för hur vi uppfattar en person vi träffar för första gången. Därför är det extra viktigt att använda dessa sekunder för att visa upp dig själv på ett så proffsigt och lockande tillvägagångssätt som möjligt. Hälsa ordentligt och visa upp din bästa sida!

Var dig själv

En arbetsgivare är inte ute efter de bästa svaren. De vill veta vem du är och vad du är bra på! Att vara dig själv under intervjun är en av de viktigaste sakerna att tänka på. 

Tänk på vad du säger

Se till att inte uttrycka dig negativt om tidigare arbetsgivare, utan håll en så god och sansad ton som möjligt. Se också till att svara ärligt på frågorna du får.

FLER nyheter

Hur skriver man ett CV?

Är det dags för dig att skriva CV? Kul! Ett CV är till för att hjälpa rekryteraren förstå varför du är bäst lämpad för jobbet.

Läs mer »